Thursday, May 29, 2008

Maksud sebenar lagu Aduh Saleha

Lagu : Aduh Saleha
Penyanyi : Mawi
Komposer : M. Nasir
Penulis Lirik : Rosli Khamis

ADUH SALEHA
[Rintihan ku kpd org-org yg soleh dan solehah]


Mana rayuanku hendak ku sampaikan
[Bagaimana mungkin ku hendak sampaikan kata-kata nasihat]

Rindu berahiku pd kasih yg jauh
[Aku amat mendambakan kasih Tuhan tetapi aku masih jauh dari-Nya]

Jauh bukan jarak dan tempat
[bukan jauh jarak atau di mana aku berada]

jauh nama dan pangkat
[tapi jauh dari segi amalanku dan kedudukanku di sisi-Nya]

Mana penggantimu hendak ku dakapkan
[dimana aku hendak mencari pengganti utk ku bergantung]

Dendam asmaraku pd cinta yg luruh
[aku inginkan cinta yg menyerahkan sepenuh jiwa dan jasad]

Luruh bukan daun dan bunga
[bukan menyerahkan harta dan wang ringgit]

Luruh jiwa daun dan bunga
[tetapi menyerahkan seluruh jiwa dan jasad]

Bertahun ku sandar percaya
[sudah lama kita menjadi seorang muslim dan mengamalkan suruhanNya, adakah ia disandar bukan dikandar?]

Tak mungkin padam cahaya
[dan kasih dan cinta Tuhan tidak akan terhenti pd hambaNya]

Cintamu bagai rembulan
[kasih sayang para solihin dan solehah sesama mukmin sentiasa]

Terpancar dan ada hilang dipandangan kala langit dilindung awan
[namun, kekadang terlindung juga apabila ada yg menghalang atau kita sendiri yg tidak mahu menerima]

Aduh mahkota terhempas
[kekuasaan kita sebenarnya hampir musnah, raja² hilang kuasa, maruah anak² bangsa tiada (zina, maksiat dan hedoisme berleluasa)]

Barulah ku sedar, yg ku sangkakan intan oh hanyalah kaca
[barulah kita perasan apa yg kita sangkakan baik selama ini adalah sebaliknya]

Sesudah berdarah barulah ku sedar
[apabila mengalaminya sendiri dan mendapat bala / musibah baru kita tersedar dari angan]

Jiwa ku tercalar ohhh.. sakitnya bukan kepalang
[akhirnya jiwa kita tersiksa dan hati semakin gelap tanpa pedoman]

Kau biarkan aku sendiri menderita susah - nasib hidupku salihah
[Org² yg soleh dan solehah semakin jauh dari kita (kita yg menjadikannya begitu bukan?) Hidup kita susah (jiwa yg muflis) walaupun senang (harta bertimbun tanpa berkat)]

Kau biarkan aku sendiri melewati sepi - dalam hidupku salihah
[kita sudah kesepian krn meninggalkan nasihat dan kata² org² yg soleh]

Kau biarkan aku sendiri meratapi nasib - dlm derita saliha
[akhirnya kita terpaksa meratapi nasib kita yg penuh derita buatan kita sendiri]

Ohhh..Saliha
[tolonglah aku org² yg soleh]

No comments:

lamanya x update blog. actually xtau mau tulis apa.. lama x mengarang.. bz dgn kehidupan di dunia realiti..   oh ya.. beberapa bulan lalu, a...